Fysiotherapie bij kanker

Bewegen kan helpen om kanker draaglijker te maken. Dat geldt voor alle fasen van de ziekte. Wij helpen u met een persoonlijk behandelplan.

Wat is het belang van bewegen bij kanker?

Bewegen zorgt vaak voor vermindering van pijn en vermoeidheid. Het kan ook bijdragen aan de terugkeer in het arbeidsproces. Onze oncologie fysiotherapeut ondersteunt u bij het omgaan met kanker.

Wanneer bent u gebaat bij fysiotherapie?

Fysiotherapie is waardevol in alle stadia van kanker:

• Behandelfase: Heeft u conditionele problemen of kunt u moeilijk met de spanning omgaan? Dan geeft de fysiotherapeut u een gericht advies.
  • Herstelfase: De fysiotherapeut helpt u bijvoorbeeld met een trainingsprogramma of een advies over werkhervatting.
  • Palliatieve fase: Blijkt genezing niet meer mogelijk? De fysiotherapeut ondersteunt u dan om een zo goed mogelijke kwaliteit van leven te behouden.
  • Terminale fase: Heeft u te horen gekregen dat u niet lang meer te leven heeft? Dan is in deze laatste fase comfort het belangrijkste. De fysiotherapeut helpt u bijvoorbeeld met oefeningen om pijn te verminderen.

Hoe ziet uw behandeling eruit?

U krijgt eerst een uitgebreide intake. Hierbij worden uw ziekte en voorgeschiedenis in kaart gebracht. Daarna stelt de oncologie fysiotherapeut samen met u een behandelplan op. De behandeling kan bestaan uit oefentherapie, massage, ontspanningstechnieken of oedeemtherapie (tegen vochtophoping).

Uw oncologie fysiotherapeut bij FysioVisiq:

Anita Deuss