Heup

De heup is een kogelgewricht waarbij kop en kom precies in elkaar passen. De heupkom is onderdeel van het bekken. Deze kop en kom zijn beide met een laagje kraakbeen bedekt en kunnen veel richtingen op bewegen. Rondom het gewricht zit een stevig kapsel met een kraakbeenring. Rondom het heupgewricht zitten veel spieren - grote spieren voor kracht (bilspier) en kleinere voor stabiliteit van heup en het gehele been. De functie van de heup is het dragen en voortbewegen van het lichaam. Ook kan er bij klachten van de heupregio een relatie zijn met blessures van rug en knie.

Liesblessure
Liesblessures treden op als gevolg van chronische belasting bij sporten als voetbal, hockey, schaatsen en atletiek. De blessure kan worden veroorzaakt door irritatie van de aanhechting van de pees en/of spiervezels van een van de spieren die het been naar binnen bewegen. Deze spieren hechten aan de binnenzijde van het bekken. De pijn kan uitstralen naar de binnenkant van het bovenbeen of naar de buikspieren.

Slijmbeursontsteking van de heup
In het lichaam bevinden zich op verscheidene plaatsen slijmbeurzen. Die zorgen er voor dat  botten, spieren en pezen soepel langs elkaar kunnen bewegen. Ook beschermen de  slijmbeurzen ‘uitstekende’ botstukken als bij de heup.

Snapping hip
De Engelse term 'snapping hip' betekent letterlijk 'knappende heup'. Bij deze aandoening voelt men iets verspringen aan de buitenkant van de dij of heup. Dit kan gepaard gaan met een 'knappend' gevoel of geluid. Over het algemeen is deze blessure pijnloos en niet ernstig, maar geeft een onprettig gevoel. De ‘snapping hip’ kent twee verschijningsvormen. Bij de eerste variatie verspringt de peesplaat over de heup. Dit is niet pijnlijk. Bij de tweede vorm verspringt de peesplaat over het heupkapsel aan de voorzijde. Als dit pijnlijk is, kan worden gedacht aan een peesontsteking of slijmbeursontsteking. Een 'snapping hip' ontstaat doordat tijdens het lopen of bewegen de peesplaat over het botuitsteeksel aan de zijkant van de heup 'schuurt'. Ook kan een ‘snapping’ hip het gevolg zijn van een ontsteking. De fysiotherapeut zorgt voor een oefenprogramma om stabiliteit en beweeglijkheid van de heup te verbeteren waardoor irritatie afneemt.