G-Fitness

Wat doen we?

Trainen met mensen met een verstandelijke beperking onder begeleiding van een fysiotherapeut. Je traint één uur per week in een groep van maximaal vijf personen per fysiotherapeut. De training bestaat onder andere uit conditietraining en krachttraining en verder worden er oefeningen gedaan waar behoefte/vraag naar is vanuit de sporter.

Doel van de fysiotherapie

In groepsverband mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking reactiveren en aanzetten tot een sportieve en actieve levensstijl, mede ter preventie van hart- en vaatziekten, overgewicht en cerebrovasculaire aandoeningen. Daarnaast is bewegen van groot belang voor het behoud van zelfstandige activiteiten in het dagelijkse leven. Vooral regelmatig gevarieerd en met zekere intensiteit sportief actief zijn, heeft een gunstig effect op genoemde gezondheidsrisico’s. Het werkt vertragend op verouderingsprocessen en draagt in hoge mate bij aan voorwaarden voor zelfstandigheid. Daarnaast neemt ook het gevaar van blessures, bijvoorbeeld ten gevolge van vallen, bij wonen, werken en lichamelijke inspanning af.

Indicaties voor fysiotherapie bij mensen met een verstandelijke beperking

G-Fitness bij FysioVisiq is voor iedereen met een lichte of matige verstandelijke beperking, die eventueel één van de volgende klachten heeft:

overgewicht
suikerziekte
botontkalking
spasticiteit
hoge bloeddruk
een te hoog cholesterol
chronische a-specifieke rug klachten
algehele verlaagde conditie

G-Fitness wordt in onze praktijk verzorgd door: